Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


16 IV 1972 zmarł Yasunari Kawabata

16 IV 1972 zmarł Yasunari Kawabata

W jednej z pierwszych scen znanego filmu „Piękny umysł„ oglądamy dwóch studentów prestiżowej amerykańskiej uczelni grających w uczelnianym parku w najpopularniejszą w Chinach grę - go.  Dla wielu ludzi, głównie ludzi Wschodu, go jest specyficznym połączeniem nauki, sztuki i sportu. O tym, czym jest ta zdobywająca coraz większą popularność na Zachodzie gra mówi wspominany przez nas pisarz w ostatniej swojej powieści, „Meijin.Mistrz go”.

To powieść o ostatnim  mistrzu gry:

„Naprzemienna gra czerni i bieli, bieli i czerni ma w sobie elowość i formę prawdziwej sztuki. Ma w sobie żywotność duszy i harmonię muzyki. Wszystko zostaje utracone gdy nagle utrafiona zostaje fałszywa nuta
lub gdy jedna część duetu nagle rozpoczyna ekscentryczną i samolubną ucieczkę. Arcydzieło gry może zostać zrujnowane przez lekceważenie uczuć przeciwnika...”

Powieść ta może być początkiem znajomości z twórczością Kawabaty. A znajomość ta doprowadzić może czytelnika do spotkania z pytaniem umieszczonym gdzieś połowie najpopularniejszej jego książki - „śpiących piękności”. Zmierzenie się z tym pytaniem, to być może zmierzenie się z miejscem najtajemniejszym z tajemnych w ludzkim sercu. Z tym pytaniem mierzy się też bohater powieści Kawabaty.
Guido Ceronetti tak pisze o tej kwestii:

„W umyśle Eguchiego,bohatera powieści, klienta Domu śpiących Piękności, pojawia się pewne pytanie i od razu nabiera tonu tak mrocznego, jak wszystko, co ten człowiek czyni lub o co tylko się ociera, ale filozofujący czytelnik może uznaćto pytanie za okazję do wydostania się ze złowrogiego domu i do wdania się w rozważania o swoim własnym życiu, jak również o ludzkim losie i o rodzaju kobiecym, czyli o kwestii, która dotyczyć go będzie aż do chwili, kiedy jego zmysły zwiążą go już na stałe ze śmiertelnym fermentem.”

To pytanie Yasunari Kawabaty brzmi w przekładzie następująco:

„Obraz miłości jest niewymierny, głębia miłości jest bezdenna – jaką cząstkę z tego poznał Eguchiw swej sześćdziesięcioośmioletniej przeszłości?”

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech